Dersin türü: Seçmeli Lisans Dersi
Dersin yarıyılı: Güz/Bahar dönemi
Dersin kredisi: 3
Dersin AKTS kredisi: 4
Dersin dili: Türkçe
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri: Yüz yüze anlatım ve tartışma
Dersin sorumlusu: Arş. Gör. Dr. Eda ÇETİNKAYA YARIMÇAM
Dersin amacı: Dersin amacı, medyayla ilgili temel bir eleştirel okuryazarlık becerisi kazandırmak, medya metinlerine yönelik farkındalık kazandırmak ve medyanın kültür, toplumsal olaylar ve ekonomi politikle bağlantısını göstermektir.
Dersin öğrenme çıktıları: Dersin sonunda öğrenci, medyayı daha eleştirel bir gözle takip edebilecek, kitle iletişim araçları üzerine bilgi sahibi olabilecek, medyanın kültürel ve ekonomi politik arka planını öğrenecek, kendi medya kullanımını sorgulayabilecektir.
Dersin içeriği: Ders, medya ve kitle iletişim araçlarını incelerken, ideoloji, kültür, ekonomi politik, temsil, kamusal alan, toplumsal cinsiyet, nefret söylemi gibi temel kavramlar üzerinden eleştirel medya okuryazarlığına odaklanmaktadır.
Haftalara göre işlenecek konular:
1.Hafta |
Dersin Genel Tanıtımı |
2.Hafta | Eleştirel Medya Okuryazarlığı Nedir? |
3.Hafta | İletişim ve Medya Çalışmalarına Giriş. Tanımlar ve Kavramlar |
4.Hafta | Medya ve Kamusal Alan |
5.Hafta | Haber ve İdeoloji |
6.Hafta | Ara Sınav |
7.Hafta | Türkiye'de Televizyon Kültürü |
8.Hafta | Medya ve Toplumsal Cinsiyet |
9.Hafta | Siyasal İletişim, Propaganda ve Medya |
10.Hafta | Yeni Medya, Dijitalleşme ve Toplumsal Katılım |
11.Hafta | Medyada Nefret Söylemi ve İfade Özgürlüğü |
12.Hafta | Film Gösterimi |
13.Hafta | Genel değerlendirme |
14.Hafta | Final Sınavı |
Önerilen Kaynaklardan Bazıları:
Adaklı, Gülseren. (2006). Türkiye'de Medya Endüstrisi. Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Akın, Altuğ ve Çomu, Tuğrul. (Der.) (2010). Yeni Medyada Nefret Söylemi. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Binark, Mutlu ve Gencel, Bek, Mine. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Çaplı, Bülent ve Tuncel, Hakan. (Ed.) (2010). Televizyon Haberciliğinde Etik. Ankara Üniversitesi.
Çaplı, Bülent. (2002). Medya ve Etik. Ankara: İmge Kitabevi.
Çelenk, Sevilay. (2005). Televizyon, Temsil, Kültür. Ankara: Ütopya Yayınları.
Çınar, Mahmut. (Ed.) (2013). Medya ve Nefret Söylemi. Kavramlar, Mecralar, Tartışmalar. İstanbul: Hrant Dink Vakfı.
Ergül, Hakan. (2005). Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Fiske, John. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev: Süleyman İrvan). Ankara: Ark.
Laughey, Dan (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: Ali Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Mutlu, Erol. (2008) İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç.
Mutlu, Erol. (Der.) (2005). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınları.
Stevenson, Nick. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (Çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi.
Değerlendirme yöntemi: 1 vize (%40), 1 final (%60)