Doç. Dr. Ayşe Nevin Yıldız
İletişim Bilimleri Bölümü
Medya Çalışmaları ABD
Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Bilimleri Bölümü Medya Çalışmaları Ana Bilim Dalı Beytepe/Ankara 06800
Ders Programı

Dersler

KLM 611 Kültürel Çalışmalara Giriş

Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi
Kültürel Çalışmalar ve Medya Yüksek Lisans Programı
KLM 611 Kültürel Çalışmalara Giriş (2020)

Ders Sorumlusu: Doç. Dr. A. Nevin Yıldız

Ders Asistanları: Araştırma Görevlisi Gökhan Arıkan
YÖK 100/2000 Burslu Doktora Öğrencisi Furkan Dilben

  •  
  • Bu ders, kültürel çalışmalar alanının ortaya çıktığı bağlamı, sorularını ve seyrini ana hatlarıyla tartışmayı amaçlamaktadır.
  • Değerlendirme: Kültürel Çalışmaların düşünsel çerçevesinin tartışılacağı ilk altı hafta için öğrencilerin kendilerine verilecek soruları yanıtlamaları beklenmektedir. Her haftanın okumalarına göre belirlenecek olan bir soru, dersten bir hafta önce duyurulacak ve öğrencilerin bu soruya bir sayfayı geçmemek üzere (A4, 1,5 satır aralığı, 12 punto, her kenar boşluğu 2,5 cm., Times New Roman) yanıt hazırlaması istenecektir. Her bir soru 5 puan üzerinden değerlendirilecek ve böylece düşünsel çerçevenin tartışılmasına dair bu ödevler ders değerlendirmesinin %30'unu oluşturacaktır. Dersin son beş haftasında tartışılacak olan konular ise ağırlıkla Türkiye'de yapılmış çalışmaları odağına almaktadır. Bu çalışmaların yöntem ve saha deneyimlerine derste yapılacak tartışmalarda özel ilgi gösterilecektir. Bu haftalar boyunca öğrencilerden beklenen her hafta için hayali bir tez çalışması önerisi sunmalarıdır. Öneride yer alması gerekenler, öğrencilerin tez aşamasına geldiklerinde Enstitü'ye teslim etmeleri gereken formdan esinlenerek 1) Tez konusu ile ilgili genel bilgiler. 2) Bu tez önerisinin köken aldığı hipotez(ler). 3) Tez sonunda varılması öngörülen son nokta(lar). 4) Araştırma planı ve yöntemler, başlıklarına yanıt vermelidir. Öğrencilerin bu hayali tez önerileri her hafta derste ortak katılımla tartışılacaktır. Bu sayede hem tez aşamasına yönelik bir hazırlık yapılması hem de kültürel çalışmalara dair bir ortak tartışmanın örülmesi umulmaktadır. Bir sayfayı geçmemesi umulan bu ödevlerin her biri 5 puan üzerinden notlanacak ve ders değerlendirmesinin %25'ini oluşturacaktır. Dersin notlandırılmasında geriye kalan %45'lik kısım ise, öğrencinin sunduğu beş hayali tez önerisinden birini seçerek hazırlayacağı ödeve göre puanlanacaktır. Bu ödevde hayali tez önerisine dair daha somut, içinde literatür taramasını ve metodoloji tartışmasını barındıran ve tezin asıl sorularını ileri süren bir metin beklenmektedir.
  • Haftalık Ders Konuları
  • Haftalar
  • Konular
  • 25 Şubat / 1. hafta
  • Tanışma, Derse İlişkin Genel Bilgilendirme
  • 3 Mart / 2. hafta Halkın ve Kültürün İcadı
  • Burke, Peter. (1996). Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü. Ankara: İmge. s. 11-37.
  • During, Simon. (2005). Cultural Studies: A Critical Introduction. Routledge.
  • s. 208-213
  • Driscoll, Catherine. (2010). Modernist Cultural Studies. University Press of Florida. s. 189-211
  •  
  • 10 Mart / 3. hafta Disiplin olarak kültürel çalışmalar, olanaklar, kısıtlar I
  • Johnson, Richard. (1996). “What Is Cultural Studies Anyway?”, içinde. Cultural Studies Reader. History, Theory, Practice. Jessica Munns, Gita Rajan (ed.). Longman. s. 574-613
  • Williams, Raymond. (2014). “Structure of Feeling and Selective Tradition”. Raymond Williams On Culture and Society, Jim McGuigan (ed). London: Sage.
  • Grossberg, Lawrence. (2016). “Seeking Interdisciplinarity. The Promise and Premise of Cultural Studies” içinde, Cultural Studies. 50 Years On. History, Practice and Politics. Kieran Connell, Matthew Hilton (ed.). Rowman and Littfield.
  • s. 123-149
  • 17 Mart / 4. hafta Disiplin olarak kültürel çalışmalar, olanaklar, kısıtlar II
  • Erni, John Nguyet. (2001). “Media Studies and Cultural Studies. A Symbiotic Convergence”, A Companion to Cultural Studies. Tobby Miller (ed.). Blackwell.
  • s. 187-213
  • Hall, Stuart. (1996). “Cultural Studies: Two Paradigms” içinde, What Is Cultural Studies? A Reader. John Storey (ed.). Arnold. s. 31-49.
  • 24 Mart / 5. hafta Kültürel Çalışmalar: Birleşik Krallık
  • Turner, Graeme. (2016). İngiliz Kültürel Çalışmaları. Deniz Özçetin, Burak Özçetin (çev.). Heretik Yayınları. s. 60-92
  • Kieran Connell, Matthew Hilton (ed.) (2016). Cultural Studies. 50 Years On. History, Practice and Politics. Rowman and Littlefield. s. 25-62
  • Hanno, Hardt(1992). “On Understanding hegomony: Cultural Studies and the recovery of the critical”, içinde, Critical Communication Studies: Communication, History and Theory in America. Routledge,173-217
  • 31 Mart / 6. hafta Kültürel Çalışmalar: Amerika
  • Morva, Oya. (2011). Chicago Sosyoloji Okulu ve Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. Ankara Üniversitesi, Doktora Tezi. (ilgili sayfalar).
  • O'Connor, Alan. (1996). “The Problem of American Cultural Studies”, içinde, What Is Cultural Studies? A Reader. John Storey (ed.). Arnold. s. 187-196.
  • Munns, Jessica ve Rajan, Gita (ed.). (1995). Cultural Studies Reader. History, Theory, Practice. Longman. s. 225-235.
  • 7 Nisan / 7. hafta Post-kültürel Çalışmalar
  • Kellner, Douglas(2003). “A Postmodern Cultural Studies? İçinde, Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and The Postmodern. Routledge. s.43-55
  • McRobbie, Angela (2004). “Post-Feminist and Popular Culture.” Feminst Media Studies Vol. 4, No. 3.
  • Pfister, Joel. (1996). “The Americanization of Cultural Studies” içinde, What Is Cultural Studies? A Reader. John Storey (ed.). Arnold. s. 287-300
  • Downing, John D. H. (2008). “Public Speech, Dance, Jokes, and Song” içinde, Cultural Studies. An Anthology. Michael Ryan, Hanna Musiol (ed.) Blackwell.
  • s. 447-459.
  • 14 Nisan / 8. hafta Efkar Haftası
  • Atay, Tayfun. (2017). Sosyal Antropolojide Yöntem Ve Etik Sorunu: “Klasik Etnografiden Diyalojik Etnografiye Doğru”, Moment Dergi Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 189-206
  • 21 Nisan / 9. hafta Kent, Mekân, Karşılaşmalar
  • Dilben, F . (2019). Sınıfsal Karşılaşmaları Kültürel Sermayeler Üzerinden Okumak: Ankara, Kurtuluş İkinci El Eşya Satıcıları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 11 (18) , 569-593
  • Özyeğin, G. (2005) “Kapıcılar, Gündelikçiler ve Ev Sahipleri: Türk Kent Yaşamında Sorunlu Karşılaşmalar”, Kültür Fragmanları: Türkiye'de Gündelik Hayat, Deniz Kandiyoti & Ayşe Saktanber (ed). İstanbul: Metis Yayınları, s. 57-83.
  • Fiske, John. (2002) “Technostruggles, Black Liberation Radio” içinde, Radio Reader: Essays in the Cultural History of Radio. Michele Hilmes, Jason Lovinglio (ed.) Routledge. s. 451-460
  • 28 Nisan / 10. hafta Gündelik Kültür I
  • Dilben, F. (2016) “Varoşların Sözü: Arabesk-Rap” Arabesk Bağlamla Rap Müzik, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. s. 76-96
  • Özdemir, Ö. (2014) İletişim Aracı Ve Kültür Ürünü Olarak Müzik: Elektronik Dans Müzik Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli s. 96-127
  • Yaman, Ö. M. (2013), Apaçi Gençlik, İstanbul: Açılım Yayınları
  • 5 Mayıs / 11. hafta Gündelik Kültür II
  • Adorno, T.(1994). ‘The stars down to earth and other essays on the irrational in culture.' Stephen Crook (ed). Routledge
  • Özyurt,M. (2019) Çaycuma Bisiklet Topluluğu'nun Bir Altkültür Örneği Olarak İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara s. 43-53
  • Braithwaite, Dawn O. & Braithwaite, Charles A. (2015) “Which Is My Good Leg?”: Cultural Communication of Persons with Disabilities, Intercultural Communication içinde, Cengage Learning, Boston s. 162-173
  • Durak, Yasin. (2012). Emeğin Tevekkülü. Konya'da İsçi-İşveren İlişkileri ve Dindarlık. İletişim.
  • 12 Mayıs / 12. hafta Cinsiyet Halleri
  • Türker, H. (2009). İnterseks Çocuklara Yönelik Tıbbi Mudahale Sorunu Bağlamında Toplumsal Cinsiyet ve Beden. KAOS
  • Şenel, B. (2014) Cinsel Yönelim Ayrımcılığının Gündelik Hayat Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. (s. 52-61, 111-121)
  • Selek, P. (2011) Maskeler, Süvariler, Gacılar. Ülker Sokak: Bir Altkültürün Dışlanma Mekânı, Ayizi Kitap, Ankara (s. 25-33, 40-46, 71-79, 111-129,)
  • Yıldız, A. Nevin(2009). Kadın Cinselliğinin Söylemsel İnşası ve Namus Cinayetleri: Şanlıurfa Örneği. Ankara Üniversitesi, Doktora Tezi, 132-153, 215-241.
  • 19 Mayıs / 13. Hafta Resmi Tatil
  • 26 Mayıs / 14. Hafta Resmi Tatil
  • 2 Haziran / 15. Hafta Maduniyet Üzerine Tartışmalar
  • Crehan, Kate. (2002). Gramsci, Culture and Anthropology. Pluto. s. 98-128
  • Erdoğan, Necmi. (2013). “Nasreddin Hoca and Tamerlane: Encounters with Power in the Turkish Folk Tradition of Laughter”, Journal of Ethnography and Folklore.
  • #1-2, s. 21-36
  • Erdoğan, Necmi. (2014). “Karagöz and His World: Grotesque Imagery in the Turkish Shadow Theatre”, Journal of Ethnography and Folklore. #1-2, s. 5-22
  • Mutlu, M. (2011) Kent Yoksullarının Yayıncılık Deneyimi: Katık Gazetesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara (s. 1-24, 50-60)