Doç. Dr. Gülsüm Depeli Sevinç
İletişim Bilimleri Bölümü
Kültürlerarası İletişim ABD
HÜ İletişim Fakültesi İletişim Bilimleri Bölümü Edebiyat Fakültesi Binası 06800 Beytepe / Ankara
Ders Programı

Dersler

İLT616 Görsel Kültür ve İdeoloji (Bahar 2020)

Ders Saati: Çarşamba 13.30 – 16.30, Seminer 2 Dersliği
Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Gülsüm Depeli gdepeli@gmail.com
Arş.Gör. Gamze Hakverdi gokceozsu@gmail.com

Dersin Amacı ve Kapsamı:
İmgenin ne olduğu etrafına tanımlayıcı ve teorik okumalardan oluşan bu derste, bakıştan imgeye doğru uzanan güncel okumalar yapılacaktır. Buna ek olarak imgenin sadece bakışın dışsallaştırdığı bir ürün olmadığı akılda tutulacak, simge, ikon, semboller etrafındaki okumalar zenginleştirici yan okumalar olarak programda izlenebilecektir. Devamında tartışma görüntülerin üretilme ve tüketilme pratiklerine, gerçeklik ve ideoloji bağlamlarına doğru ilerleyecektir. Ders yöntembilim tartışmalarını da kapsamaktadır.

Dersin çıktıları:
- Bu dersin sonunda öğrenci görsel kültür çalışmaları alanına ilişkin temel konu ve kavramlar setini tanıyacak, literatür bilgisini geliştirecektir.
- Öğrenci görsel içeriklerin okunması ve analizi konusunda eleştirel bir perspektif edinecektir.
- Öğrenci imge analizi ile ilgili yöntembilimsel tartışmalarla tanışacak, bu donanımını kendi araştırma konusunun yöntemini geliştirmekte kullanır duruma gelecektir.

Değerlendirme:
Derse katılım zorunludur.
Öğrenciler her hafta dersin okuması ile ilgili response/reflection paper vereceklerdir; bunlar değerlendirmesini % 20 oranında etkileyecektir. Ayrıca her öğrenci ders kapsamında mutlaka bir sunum yapacaktır (%20). Dersin sonunda öğrencinin konusunu kendisinin belirlediği bir akademik metin sunması beklenecektir, dönem sonu ödevi %50 üzerinden değerlendirilecektir. Bunların yanında, ders sonunda yapılacak Atölye sunumu da değerlendirmeyi %10 etkileyecektir.

DERS PLANI

26 Şubat Giriş: Tanışma, ders hakkında bilgilendirme


4 Mart

Görsel Kültür Nedir?
-Platon, Devlet. Çev. Sabahaddin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz. İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 313-355.
-Mirzoeff, N. (2001). “The Subject of Visual Culture”. The Visual Culture Reader. Ed. Nicholas Mirzoeff, Routledge: London and Newyork, p. 3-23.

Film: Plato, The Allegory of the Cave.


11 Mart

Bakış:
-Crary, J. (2004) Gözlemcinin Teknikleri On dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine (E. Daldeniz, Çev.), İstanbul: Metis. (s.13-109.).
Ponty, M. (2006). Göz ve Tin. (A. Soysal, Çev.) İstanbul: Metis.

Film: “Film”, Samuel Beckett ve Buster Keaton (1965).


18 Mart

Görme:
-Berger, John (1995). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis.
-Mondzain, M. J. (2010). What Does Seeing An Image Mean? Journal of Visual Culture, 9 (3), 307-315.
-Mitchell, WJT (1984) “What is an Image?”, New Literary History, Vol. 15, No. 3, pp.503-537.

SUNUM 1: Rose, J. (2010). Görme ve Cinsellik. İstanbul: Metis, s.13-157.


25 Mart

İmge:
-Yücel, H (2013). İmgeden Yoruma, İstanbul: Ayrıntı, s. 11-67.
- Mitchell, WJT, (1996). “What Do Pictures ‘Really' Want?” October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 71-82.

SUNUM 2: Burnett, Ron (2007). İmgeler Nasıl Düşünür. İstanbul: Metis, 29-112.


1 Nisan

S/imge/lem, Sembol, İkon/a
-Jung, C.G. (2009). İnsan ve Sembolleri. Çev. Ali Nahit Babaoğlu. İstanbul: OkuyanUs, s. 2. ve 4. Bölümler.
-Panofsky, Erwin (2014). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar. Çev. Orhan Düz, Adem Beyaz, İstanbul: Pinhan.

SUNUM 3: Sayın, Z. (2009) İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis, (s.7-34; 52-71; 88-97).
SUNUM 4: Üç makale:
- Özyürek Esra (2004). Miniaturizing Atatürk: “Privatization of state imagery and ideology in Turkey”, American Ethnologist, Vol. 31, No. 3, pp. 374 – 391.
- Savaş, Özlem (2013). “The Muslim ‘Crying Boy' in Turkey: Aesheticization and Politicization of Suffering in Islamic Imagination”, Visual Culture in the Modern Middle East, eds: Christiane Gruber and Sune Haugbolle, Indianapolis: Indiana University Press, s.103-126.
- Azak, Umut (2013). “The New Happy Child in Islamic Picture Books in Turkey”, Visual Culture in the Modern Middle East, eds: Christiane Gruber and Sune Haugbolle, Indianapolis: Indiana University Press, s.127-143.


8 Nisan

Fotoğraf:
-Barthes, Roland (1981). Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş.
-Azoulay, Ariella (2010). “What is a Photograph. What is Photography”, Philosophy of Photography, Volume 1 Number 1, p. 9-13.
-Hariman, R; Lucaites, J.L (2016). The Public Image: Photography and Civic Spectatorship. University of Chicago Press, s. 1-28.

SUNUM 5: Linfield, Susie (2013). Acımasız Aydınlık. Çev. M. Emir Uslu. İstanbul: Espas, s.....


15 Nisan
İdeoloji:
-Marx, Karl (2006). “Camera Obscura” / “The Fetishism of Commodities and the secret Thereof” (with F. Engels). Images: A Reader. Eds: Sunil Manghani, Arthur Piper, Jon Simons. London: Sage, s. 49-52.
-Althusser,L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (A. Tümertekin, Çev.). İstanbul: İthaki.

SUNUM 6: Ryan, Michael; Kellner, Douglas (1997). Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı, 43-171.

22 Nisan

Temsil
-Hall, S. (2017). “Temsil İşi”, Temsil: Kültürel Temsil ve Anlamlandırma Uygulamaları. İstanbul: Pinhan, s.7-98.
-Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü, İstanbul: Ayrıntı, s.37-66.

SUNUM 7: Hall, Stuart (2017). Temsil: Kültürel Temsil ve Anlamlandırma Uygulamaları. İstanbul: Pinhan s. 187-380.

29 Nisan Yöntem:
-Rose, G. (2001). Visual Methodologies, London: Sage, s. 69-99., 135-186.

Film: Jean Rouch ve Edgar Morin, Chronicle of a Summer (1961).
(Metin response'ları yanında, film ile ilgili bir değerlendirme metni de sunulacaktır.)

SUNUM 8: Saybaşılı, Nermin (2011) Sınırlar ve Hayaletler: Görsel Kültürde Göç Hareketleri. İstanbul: Metis.


6 Mayıs

OKUMA HAFTASI
Yeni Toplumsal Hareketler ve Gezi:
-Özdüzen, Özge (2020). “Bearing Witness to Authoritarianism and Commoning through Video Activism and Political Film-making after the Gezi Protests”, The Aesthetics of Global Protest, Editor(s): Aidan McGarry, Itir Erhart, Hande Eslen-Ziya, Olu Jenzen, Umut Korkut, Amsterdam University Press, p. 191-210.

-Jenzen, O; Erhart I; Güçdemir, D. Vd. (2020). “Music Videos as Protest Communication: The Gezi Park Protest on YouTube”, The Aesthetics of Global Protest, Editor(s): Aidan McGarry, Itir Erhart, Hande Eslen-Ziya, Olu Jenzen, Umut Korkut, Amsterdam University Press, p. 211-231.

-Mercea, D; Levy, H (2020). “The Activist Chroniclers of Occupy Gezi: Counterposing Visibility to Injustice”, The Aesthetics of Global Protest, Editor(s): Aidan McGarry, Itir Erhart, Hande Eslen-Ziya, Olu Jenzen, Umut Korkut, Amsterdam University Press, p. 233-246.


13 Mayıs

Yeni sahalar, yeni yöntemler, yeni metinler:
-Doerr, N; Mattoni, A.; Teune, S. (2013). Advances in the Visual Analysis of Social
Movements. United Kingdom: Emerald, s.xi-xxvi; 3-26; 105-136.
- Parikka, J (2012). What is Media Archeology. Cambridge: Polity Press.

SUNUM 9: Karaçelik, Yetgül (2019). Görsel Kültür ve Fotoğrafın İzinde Instagram. Ankara: Notabene.


20 Mayıs Bedene Bakmak: İmgedeki izler
-Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı, s. 235-363

Film: Canan, İbretNuma (2009).

SUNUM 10: Spence, J. (1986). Putting Myself in the Picture. London: Camden.


27 Mayıs
Atölye: Sizden gelenler

Filmler:
Chantal Akerman, Saute ma ville (1968)
Martha Rosler, Semiotics of the Kitchen (1975).